Stilte

Mindful Utrecht gaat meer stiltebijeenkomsten organiseren. Stilte is relatief omdat je in de meditaties begeleid en ondersteund wordt door de trainer. En er zijn altijd omgevingsgeluiden… en laten we het interne lawaai dan ook maar meteen benoemen.

Waarom organiseren we stiltebijeenkomsten? Omdat stilte onlosmakelijk verbonden is met Mindfulness, Compassie en Meditatie. In stilte blijf je makkelijker bij je eigen ervaring; je kunt jezelf beter horen. Het beleven van de stilte zou je ook een moment voor jezelf kunnen noemen, gedragen en versterkt door de groep waarin je mediteert.

Stilte kun je zien als een moment voor jezelf omdat je niet hoeft te reageren op prikkels, meningen, gebeurtenissen van buitenaf en niet op de laatste plaats de andere deelnemers! Alle aandacht gaat naar jezelf en dit geeft je de mogelijkheid beter op te merken wat er zich in jou afspeelt. Je hebt op een stiltebijeenkomst ook minder verleiding om je met een ander te vergelijken en dat verlaagt je stressniveau.

Wanneer je aandacht hebt voor je emoties, gedachten en lichaamssensaties, kan die confrontatie ook spanning, irritatie, frustratie, afkeer, etc. oproepen. Ook die emotie vraagt en krijgt milde en compassionele aandacht. Hierdoor ontspan je in de ervaring die je, in het moment, beleeft. De helende werking die hiervan uitgaat, brengt ons meer in contact met wie we echt zijn. Door hiermee in stilte te oefenen kunnen we ook in ons dagelijks leven beter bij onszelf blijven.

Ik hoor mensen wel eens zeggen: ”Ik wil helemaal niet in contact komen met wie ik echt ben, dan kom ik alle lelijks in mijzelf tegen…..wat moet ik daar dan mee?”
En eerlijk gezegd heb ik dat zelf, toen ik begon met stilte te ontmoeten ook gedacht…”Help! En wat nou als mijn kritische stem zich volop laat horen? Wat nou als ik gek word van mijzelf? Wat nu als ik mijn schaduwkant tegenkom?”
Ook deze gedachten en emoties heb ik mijn vriendelijke, compassionele aandacht gegeven. Dat lukte me niet direct, en ook niet altijd. Maar beetje bij beetje kon en kan ik er meer en vriendelijker bij blijven. Dat geeft mij ruimte en vooral ook een gevoel van kracht. Het geeft me het gevoel dat ik aan het stuur zit en niet mijn emoties.