Mindfulness en boosheid

Boosheid

Je kent ongetwijfeld het gevoel van boosheid. Of je merkt het vast wel eens op bij iemand die je kent. Misschien is deze boosheid wel tegen jou of jezelf gericht. Boosheid is een universele en hele menselijke emotie. Omtrent boosheid ervaren we bij deelnemers in onze praktijk veel oordelen en overtuigingen. Vanuit sommige van deze overtuigingen worden schuldgevoelens, angst en onmacht opgeroepen.

Boosheid heeft zowel positieve als negatieve kanten!
Door deze energieke emotie kun je enorm daadkrachtig zijn. Je kunt bijvoorbeeld makkelijker grenzen stellen die voor je eigen veiligheid en welzijn zorgen.
Maar ongecontroleerde boosheid kan jezelf en aan de mensen om je heen ook veel schade berokkenen. En als je boosheid wegdrukt kan het je van binnen opvreten. Door aanhoudende en ingehouden boosheid kan wrok, depressie of haat ontstaan.

Hoe kun je dan het beste omgaan met deze emotie? We beschrijven in deze blog een oefening die je individueel of onder begeleiding kunt doen. Het is een oefening om boosheid om te buigen naar het vervullen van je onvervulde behoeften.

Voorbereidend twee vragen:
Ben je bereid je woede los te laten en om te buigen?
Is de emotie nog functioneel en bescherm je jezelf daarmee?

Als er bereidheid is om de woede los te laten en om te buigen. En als de boosheid niet meer functioneel is, dan kun je de volgende oefening doen.

De eerste stap:
Je begint met het herkennen en erkennen van de emotie. Wat voor veel mensen al een verschil maakt is het benoemen van de emotie: “Ik voel boosheid” of alleen het woord: “Boosheid” Dit kan je zacht uitspreken in je hoofd of hardop. Daarmee erken je de boosheid en verzacht je de emotie.
Uit onderzoek is gebleken dat zodra je een emotie gaat labelen, gaat benoemen, je het gedeelte in de hersenen uitschakelt dat een stressreactie veroorzaakt. Probeer het maar eens uit.

Wil je verder kijken?
Achter boosheid verschuilt zich een zachte emotie. De harde boosheid beschermt als het ware de zachte emotie. Zoals eenzaamheid, verdriet, wanhoop of kwetsbaarheid. Soms is deze emotie direct duidelijk voor je en soms is het een zoektocht. Kijk eens of je contact kunt maken met deze zachtere emotie.

Wil je verder kijken?
Achter deze zachte emotie zit een behoefte. Om precies te zijn een onvervulde behoefte.
Kijk of je die andere persoon of ervaring waar je zo kwaad op bent nu los kunt laten. En vraag je vervolgens af: “Wat is mijn onvervulde behoefte?”

Bijvoorbeeld:
Ik wil gezien worden
Ik wil gehoord worden
Ik wil erkend worden
Ik wil me veilig voelen
Ik wil me verbonden voelen
Ik wil me speciaal voelen
Ik wil me geliefd voelen.

Ik nodig je uit om, wat jij mist, in jezelf te vervullen.

Bijvoorbeeld door tegen jezelf te zeggen: “Ik zie je ( eigen naam )” als je je niet gezien voelt. Of “Ik ben er voor je” als je je alleen en eenzaam voelt”.
Als je het moeilijk vindt de juiste taal te vinden bedenk dan wat je tegen een vriend of vriendin zou zeggen die dezelfde behoefte heeft.

Hoe voel je je nu?

Wil je hier iets over delen of wil je meer weten? Laat dan hier je gegevens achter of neem contact met ons op 030 – 2600357.